پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتوگو با شهرنوشت اعلام کرد: در شرایط اقتصادی فعلی و همزمان با افزایش شدید قیمت انواع اتوبوسهای درون شهری، امکان تأمین اتوبوسهای نو از منابع داخلی و خارجی غیر ممکن است. بیشک در این راستا استفاده از اتوبوسهای کارکرده که مسبوق به سابقه هستند برای جلوگیری از بروز بحران در نظم حمل و نقل عمومی کلانشهرها پیشنهاد می شود؛ کارکرد اتوبوسهای دست دوم مدنظر کم تر از ۵ سال است. همچنین قرارداد خرید ۱۱۷ دستگاه مینی بوس جدید نیز بسته شده که در آبان ماه سال جاری شروع به کار خواهند کرد.
سنندجی در پاسخ به این سوال که آیا خرید اتوبوسهای دست دوم خارجی در شرایط فعلی میتواند پاسخ مناسبی به نیاز ناوگان اتوبوسرانی باشد، بیان کرد: تا به امروز حدود ۹ سال است که دولت به وظیفه خود در خصوص خرید اتوبوس جدید و اضافهکردن آنها به ناوگان حمل و نقل درون شهری عمل نکرده است. در همین رابطه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پیگیریهای بسیار و مستمری برای نوسازی ناوگان تحت نظارت داشته است، اما در مقطع زمانی حاضر، شرکتهای اتوبوس سازی داخلی با عدم استقبال و برنامه ریزی برای تولید، اقدامی برای اجرای گام اول انجام نداده است. به بیانی دیگر شرکت های اتوبوس سازی داخلی تاکنون برنامهای برای تولیدات جدید نداشتهاند.
او افزود: لازم به ذکر است اتوبوسهای کارکرده در بسیاری از کشورها از لحاظ کیفیت ساخت، میزان دودزایی و سطح استاندارد تولیدی به مراتب مناسب تر از بسیاری از اتوبوسهای فرسوده هستند.
سنندجی گفت: محصولات تولیدی خودروسازان داخلی عمدتاً از لحاظ کیفیت و خدمات پس از فروش از ضعف عمدهای برخوردار بوده و در سطح انتظارات ناوگانهای حمل و نقل عمومی نیستند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان در مورد نهایی شدن پیشنهاد خرید اتوبوسهای دست دوم گفت: اتوبوسرانی تهران ضمن ارائه طرح اولیه به مراجع ذیصلاح، منتظر جمع بندی نهایی این پیشنهاد در جلسات تکمیلی است.
نظر شما